Що таке CMS: призначення, види, правила вибору

Створити гарний та складний сайт наразі можуть навіть ті, хто не розбирається у програмуванні. А все завдяки CMS. У статті ми розповімо, що це таке, розберемо плюси та мінуси, разглянемо види та дамо рекомендації стосовно вибору.

CMS (Content Management System) – це програмне забезпечення з набором інструментів для розробки веб-ресурсу та керування ним. Фактично, це все готовий сайт, який ви допрацьовуєте під себе. Створення структури, редагування контенту, додавання ілюстрацій, відео, налаштування дизайну сторінок, встановлення віджетів – все це робиться звичайним натисканням кнопок у панелі управління, глибокі знання у сфері програмування не обов’язкові.

Завдяки CMS просувати бізнес в мережі стало простіше. Майже кожний самостійно зможе зробити собі сайт, для цього не потрібно знати PHP, CSS або JavaScript, не доведеться завантажувати контент до сервера вручну. При цьому можна зробити будь-який тип інтернет-майданчика:

  • лендінг;
  • візитку;
  • портфоліо;
  • інтернет-магазин;
  • сайт послуг;
  • блог;
  • розважальний ресурс;
  • інформаційний портал.

Звичайно, у функціоналі та механізмах роботи CMS також потрібно розбиратись, тип паче що є більш складні движки. Тому необхідний деякий технічний досвід. Однак це набагато простіше та швидше, аніж працювати з кодом та розробляти сайт з нуля.

Плюсы та мінуси

Головну перевагу CMS ми вже назвали – не потрібні глибокі знання у програмуванні. Але є інші плюси:

 

  1. Готовий дизайн. Обирайте готові теми та встановлюйте їх, при цьому весь контент буде автоматично підлаштовуватись під обраний стиль, вручну нічого переробляти не потрібно.
  2. Інструменти для SEO просування. Можна переглядати статистику, задля покращення поведінкових факторів – розміщувати кнопки соцмереж, онлайн-чат, відгуки.
  3. Базовий функціонал легко розширити, потрібно встановити спеціальні плагини. Їх пропонують як сами розробники платформ, так і сторонні ресурси. Це галереї зображень, інструменти для створення логотипів, модулі для підвищення безпеки сайту, його прискорення та ін.
  4. Наявність інструкцій, які допоможуть розібратись у принципах роботи з CMS. Навіть якщо ви не знайдете відповідь на питання у розробників, можна запитати на спеціалізованих форумах.
  5. Розподіл ролей в управлінні ресурсом. Можна закріпити певні права за адміністратором, модераторами, авторами контенту та ін.
  6. Економія. Більшість CMS безкоштовні, сплачувати потрібно лише за домен та хостінг. Звісно, є платні движки, але про це поговоримо трошки пізніше. Якщо ви збираєтесь замовляти сайт, то за створення на готовому движку ви заплатите приблизно у 3 рази менше, аніж за розробку з нуля.

Недоліки у CMS також є. По-перше, це деяка обмеженість: при реалізації будь-чого унікального (наприклад, калькулятору з нестандартними параметрами), доводиться упиратися в рамки коду платформи. По-друге, іноді виникають проблеми зі швидкістю завантаження ресурсу. Роботу часто уповільнює  велика кількість функціоналу, яким ви, можливо, і не користуєтесь: незатребувані файли даремно завантажуються та гальмують сайт. По-третє, відмітимо, що іноді є плагини низької якості, зокрема серед безкоштовних. Це створює проблеми у роботі ресурсу. До того ж бувають “конфлікти” між різними розширеннями, що також призводить до збоїв в роботі. В цілому, ці труднощі можна вирішити, але будуть потрібні час та навички роботі з CMS.

Які бувають CMS?

На ІТ ринку представлена велика кількість движків для управління сайтом. У каталозі онлайн-видання CMS Magazine їх зареєстровано близько 800, розглянемо найбільш популярні:

  1. WordPress. Найвідоміший движок, на ньому зроблено більш ніж 26,4% сайтів всього інтернету (статистика WordPress та W3Techs). Величезна кількість інструментів, тем, шаблонів, плагинів, віджетів – все це дає хороші можливості для створення якісного майданчику та SEO-просування. Доставляє радість наявність візуальних редакторів: можна швидко та без знання HTML  змінювати вміст сторінок. Зручна адмінка, файли редагуються прямо в ній. Багато функціоналу – доведеться розібратись у меню, проте воно зрозуміле, до того ж є інструкція. Великий плюс в тому, що «ВордПресс» безкоштовний.
  2. 1С-Бітрікс. Призначений в першу чергу для великих проектів. На цьому движку працює інтернет-магазин “Євромережа”, міжнародна мережа гіпермаркетів «Глобус», корпоративна майданчик «Газпром Нафта». Великі компанії не дарма вибирають 1С-Бітрікс, адже це мегафункціональная система, з великими можливостями для масштабування. Легко адаптується під необхідні завдання, відрізняється високим ступенем захисту від хакерських атак. Сумісна з бухгалтерським софтом 1C – завантаження і вивантаження можна зробити за 2 кліка (хоча іноді потрібні додаткові налаштування). Є безкоштовна й платна версії. Зробити сайт на цьому движку складніше, ніж, наприклад, на WP, але компанія-розробник проводить безкоштовне онлайн-навчання і навіть видає сертифікати.
  3. Joomla. Безкоштовна CMS з гарними шаблонами. Входить до ТОП-5 лідерів на світовому ринку. Працює з мультимовними порталами і відрізняється гнучкою системою налаштувань для доступу різних категорій користувачів. Починаючи з 3 версії, сайти на Joomla чудово піддаються SEO-просуванню. Платформа постійно оновлюється і покращується. У неї інтуїтивно зрозумілий інтерфейс, на панелі керування відображаються тільки ті інструменти, які будуть потрібні в роботі.
  4. Drupal. Безкоштовний движок з доброю продуктивністю, витримує великі навантаження на сервер. Досить гнучкий для впровадження власних рішень, створення оригінальних сайтів, несхожих на інші. Але через складність налаштувань підходить тільки для досвідчених розробників.
  5. NetCat. Це платна платформа, але вартість нижче, ніж у 1C-Бітрікс, до того ж можна сплачувати тільки за те, що буде використано. Стандартний пакет обмежений та підходить тільки для простих сайтів, але, наприклад, тариф EXTRA дозволяє створювати складні, високонавантажені веб-проекти. Відзначимо також, що розробники передбачили важливі для пошукової оптимізації інструменти: управління тегами та сторінкою 404, налаштування robots.txt.
  6. Magento. Платна CMS з орієнтацією на електронну комерцію. Це масштабована розширювальна платформа з величезним потенціалом, дозволяє розгортати великі інтернет-магазини зі складною структурою. Є можливість створювати кілька майданчиків з керуванням через одну адміністративну панель. Зручно працювати з цінами: знижувати вартість, влаштовувати акції, робити знижки постійним покупцям. Є налаштування для виставлення оцінок, написання відгуків на товари. Але Magento не для новачків: складно розібратися навіть в початкових налаштуваннях, до того ж платформа не русифікована.
  7. OpenCart. Ще один движок для інтернет-магазинів, безкоштовний та простіше, ніж Magento. Базового функціоналу вистачає для невеликого проекту. Однак для поліпшення юзабіліті все одно доводиться встановлювати деякі розширення, наприклад, плагін для швидкого пошуку товарів, якого в OpenCart немає. Натомість є можливість інтеграції з сервісами доставки й оплати, зручні звіти з продажу, переглядам позицій та ін.
  8. DataLife Engine (DLE).CMS для інформаційних, а також розважальних сайтів. У «коробці» є необхідний набір для управління блогами, форумами, онлайн-кінотеатрами. Продумані інструменти для коментарів, опитувань, оцінок, формування рейтингу. Розробники пропонують безкоштовну демоверсію, яка дозволяє веб-майстру зрозуміти, чи підходить движок для проекту. Далі обирається платний варіант.

Принцип роботи у перерахованих платформ схожий, але ось по функціоналу та спрямованості вони розрізняються. Яку CMS обрати, залежить від особливостей проекту.

Правила вибору CMS

Під час вибору движка враховуйте 4 чинника:

  1. Вид сайту. На наш погляд, для інтернет-магазину підходять 1C-Бітрікс, OpenCart, NetCat, Magento, для інформаційного ресурсу – DLE, для лендінгів – WordPress.
  2. Масштабність проекту. Для великого бізнесу, а також якщо планується розвивати та ускладнювати сайт, краще вибрати 1C-Бітрікс або Magento. Невеликий інтернет-магазин можна зробити на OpenCart.
  3. Професійні навички. Якщо ви вперше створюєте сайт і не володієте навичками веб-розробки, рекомендуємо WordPress. Він найпростіший. А ось «приборкати» Magento і Drupal під силу тільки професіоналам.
  4. Бюджет. Якщо він обмежений, то обирайте безкоштовні движки, ті ж WordPress або Joomla. Але варто врахувати, що платні краще захищені від взлому, вірусів, частіше оновлюються і на них менше помилок.

До речі, WordPress і Joomla вважаються універсальними й підходять для вирішення різних завдань. Тим паче, що версію коробоки можна допрацювати.

Як визначити двигун чужого сайту?

Якщо важко у виборі CMS, то проаналізуйте інші сайти на такі ж теми. Подивіться, на якій платформі вони зроблені, оцініть плюси і мінуси. Визначити CMS чужого ресурсу можна трьома способами:

  1. За допомогою сервісів на сайті Whatcms або Itrack. У спеціальне поле копіюєте посилання на потрібний ресурс, натискаєте кнопку «визначити».
  2. За мета-тегом generator. У коді сторінки знайдіть тег з приставкою <meta name = “generator” content =, далі йде назва CMS.
  3. У футері сайту. Іноді назва платформи згадується в нижній частині сторінки.

Якщо відповідально підійти до вибору CMS, то можна найповніше використовувати закладений в ній функціонал. Ви отримаєте всі інструменти для того, щоб створити класний сайт, і зможете успішно просувати його в мережі.

Владислав Скляр
Сооснователь агентства и технический директор EXPANS. Развивает и улучшает технологию, разрабатывает и корректирует стратегии, с помощью которых компания приводит клиентов к результату.

Ваш коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Telegram

Viber

Messenger

Зв'яжіться з нами онлайн
Закрити