Правильно складена карта сайту (sitemap) може стати ефективним інструментом для просування. Помилки при створенні здатні не тільки зробити її марною для користувача, але і заплутати робота-пошукача, що погано позначиться на індексації, позиціях сайту у видачі. У статті ми розповімо все про sitemap: що це, для чого потрібна, як правильно створити, щоб поліпшити результати ранжування.
Це зручний навігатор для відвідувачів і роботів-пошуковиків, що дозволяє простіше орієнтуватися на порталі.
В першу чергу карта важлива для багатосторінкових сайтів зі складною структурою і для молодих ресурсів. Вона спрощує процес індексації, допомагаючи роботу не заблукати серед папок і документів.
Чи обов’язково робити карту?
Пошукові бот можуть проіндексувати веб-сторінки і без карти, але це може зайняти більше часу. До того ж завдяки їй краулери просканують сайт швидше і «інтелектуальніше», що добре позначиться на просуванні в цілому. Особливо рекомендуємо зробити сайт-мап у таких випадках:
- молоді веб-майданчики;
- портали зі складною структурою;
- часті поновлення;
- наявність динамічних URL;
- відсутність внутрішніх посилань деякі розділи;
- різна пріоритетність сторінок.
Загалом вона не завадить будь-якому ресурсу, головне – правильно вибрати формат.
Sitemap бувають 2 видів – для живих відвідувачів і для пошукових роботів ПС. Розглянемо докладніше кожен з них.
HTML
Це каталог посилань на всі значущі сторінки з відображенням ієрархії. Він потрібен в основному для юзабіліті і допомагає живим відвідувачам швидко знайти потрібний товар або інформацію. Найчастіше зустрічаються HTML-карти з деревовидної структурою, а посилання на них знаходиться в футері сайту.
Візуальний поділ за темами і категоріям покращує сприйняття і спрощує навігацію по сайту. Немає сенсу робити HTML-карту добре структурованим сайтам із зрозумілим меню. А ось порталам з заплутаною структурою вона допоможе упорядкувати сторінки, зробити інтерфейс більш зручним для відвідувачів.
XML
Це файл з необхідними для пошукових роботів даними: списком посилань з URL-адресами в ієрархічній структурі, типом контенту, відомостями про мультимедійні файли, використовувані для індексації, відомостями про важливість сторінки, частотами оновлень.
Для файлу Sitemap обов’язково використовувати кодування UTF-8. Щоб карта працювала, важливо прописати теги: urlset (відкриває файл тег із зазначенням версії XML), url, lok, urlset (закриваючий тег) – це мінімум, що становить основу «сайтмап». Щоб додати додаткові відомості, можна скористатися тегами:
- lastmod – дата останнього оновлення;
- changefreq – частота оновлень, тут можна вибрати відповідний атрибут (always, daily, weekly, monthly і ін.);
- priority – вказує, які сторінки необхідно проіндексувати в пріоритетному режимі.
Наявність sitemap.xml не є обов’язковою для індексації. З точки зору пошукової системи відсутність карти не критична – робот в будь-якому випадку проіндексує сайт. Однак є ситуації, коли без sitemap не обійтися. Наприклад, як вже сказано вище, сайт з великою кількістю підрозділів, новий ресурс. Також «сайтмап» потрібен, якщо на сайті є сторінки, на які немає посилань з головного меню, є більш і менш пріоритетні сторінки, а також більшість сторінок часто оновлюється.
Які ще бувають карти?
Щоб покращити сканування певного типу контенту, до головної карти роблять додаткові:
- SitemapImage. Призначена для зображень та забезпечує їх швидку індексацію, покази у видачі. Потрібні майданчики з великою кількістю фотографій, картинок, графічних елементів, особливо при використанні JavaScript.
- SitemapVideo. Допоможе підвищити рейтинг у видачі відеоконтенту. У файлі можна вказати різні параметри: тайтл та дескрипшн, URL ролика та програвача, рейтинг, дату публікації.
- SitemapNews. Корисна для проектів новин, коли потрібно швидко проіндексувати актуальну інформацію. Тут є вимога: вік записів на сторінці не повинен перевищувати 2 діб – старі видаляйте з файлу.
Карти цих видів роблять окремо або додають синтаксис до головного файлу.
Створити HTML-карту дуже просто. Для цього можна скористатися системою управління контентом (CMS), серед яких популярні WordPress, Joomla, Drupal.
Sitemap.xml можна створити двома способами. В цілому, вони також досить прості, але у кожного є особливості:
- Онлайн-генератор. Наприклад, XML-Sitemaps або My Sitemap generator. Вам буде потрібно ввести URL вашого сайту, натиснути ENTER. Після програма згенерує карту, надасть вам файл для скачування. Вам залишиться лише зберегти його на комп’ютер і завантажити в кореневу папку. Мінус цього способу в тому, що якщо регулярно додаються нові розділи, вони не потраплять в файл, і він виявиться неактуальним.
- Плагін CMS. Після додавання нових сторінок модуль автоматично оновлює карту сайту і передає інформацію про це пошуковику. Для роботи буде потрібно встановити програму, наприклад, Google XML Sitemaps. Потім налаштувати карту сайту і зберегти потрібні параметри.
Останнім етапом буде додавання «сайтмапа» в особисті кабінети пошукових систем. Після індексування статус зміниться на «успішно». Якщо в процесі виникли якісь проблеми, ви зможете переглянути докладний звіт з даними про помилки.
Вимоги та рекомендації
Так як HTML-карту ми створюємо для користувачів, тут потрібно створити зрозумілу структуру і назви. При створенні XML-карти важливо враховувати вимоги пошукових систем. Для Google вони виглядають так:
- розмір – не більше 50 мб;
- сторінок – до 50000;
- код – UTF-8;
- URL потрібно вказувати без GET-параметрів та ідентифікаторів сесій.
Якщо файл не вкладається у потрібний розмір, його можна стиснути за допомогою gzip.
Карта сайту – корисний, а іноді необхідний інструмент для швидкої індексації та юзабіліті. Створюйте її правильно і ваш портал оцінять як користувачі, так і пошукові системи.
Проаналізувавши поширені помилки вебмайстрів, ми склали перелік вимог для правильного сайту:
- у файлі відсутні посилання з помилками та редиректами, код відповіді сервера – завжди 200;
- посилання та файл розташовані на тому самому домені;
- довжина URL – максимум 1024 символи;
- стандартне кодування символів UTF-8;
- дати відповідають стандартам W3C (наприклад, 2021-01-15);
- файл індексу не містить посилання на інші файли індексу сайтмап.
Проводьте аналіз sitemap на панелі вебмайстра, там вказані всі помилки. Вчасно усувайте недоліки, актуалізуйте зміст файлу, за потреби звертайтеся за допомогою до фахівців. Правильна карта сайту – ще один крок до успішного просування проекту. Не ігноруйте цей інструмент для досягнення максимальних результатів.