Правильно складена карта сайту (sitemap) може стати ефективним інструментом для просування. Помилки при створенні здатні не тільки зробити її марною для користувача, але і заплутати робота-пошукача, що погано позначиться на індексації, позиціях сайту у видачі. У статті ми розповімо все про sitemap: що це, для чого потрібна, як правильно створити, щоб поліпшити результати ранжування.
Це зручний навігатор для відвідувачів і роботів-пошуковиків, що дозволяє простіше орієнтуватися на порталі.
В першу чергу карта важлива для багатосторінкових сайтів зі складною структурою і для молодих ресурсів. Вона спрощує процес індексації, допомагаючи роботу не заблукати серед папок і документів.
Sitemap бувають 2 видів – для живих відвідувачів і для пошукових роботів ПС. Розглянемо докладніше кожен з них.
HTML
Це каталог посилань на всі значущі сторінки з відображенням ієрархії. Він потрібен в основному для юзабіліті і допомагає живим відвідувачам швидко знайти потрібний товар або інформацію. Найчастіше зустрічаються HTML-карти з деревовидної структурою, а посилання на них знаходиться в футері сайту.
Візуальний поділ за темами і категоріям покращує сприйняття і спрощує навігацію по сайту. Немає сенсу робити HTML-карту добре структурованим сайтам із зрозумілим меню. А ось порталам з заплутаною структурою вона допоможе упорядкувати сторінки, зробити інтерфейс більш зручним для відвідувачів.
XML
Це файл з необхідними для пошукових роботів даними: списком посилань з URL-адресами в ієрархічній структурі, типом контенту, відомостями про мультимедійні файли, використовувані для індексації, відомостями про важливість сторінки, частотами оновлень.
Для файлу Sitemap обов’язково використовувати кодування UTF-8. Щоб карта працювала, важливо прописати теги: urlset (відкриває файл тег із зазначенням версії XML), url, lok, urlset (закриваючий тег) – це мінімум, що становить основу «сайтмап». Щоб додати додаткові відомості, можна скористатися тегами:
- lastmod – дата останнього оновлення;
- changefreq – частота оновлень, тут можна вибрати відповідний атрибут (always, daily, weekly, monthly і ін.);
- priority – вказує, які сторінки необхідно проіндексувати в пріоритетному режимі.
Наявність sitemap.xml не є обов’язковою для індексації. З точки зору пошукової системи відсутність карти не критична – робот в будь-якому випадку проіндексує сайт. Однак є ситуації, коли без sitemap не обійтися. Наприклад, як вже сказано вище, сайт з великою кількістю підрозділів, новий ресурс. Також «сайтмап» потрібен, якщо на сайті є сторінки, на які немає посилань з головного меню, є більш і менш пріоритетні сторінки, а також більшість сторінок часто оновлюється.
Створити HTML-карту дуже просто. Для цього можна скористатися системою управління контентом (CMS), серед яких популярні WordPress, Joomla, Drupal.
Sitemap.xml можна створити двома способами. В цілому, вони також досить прості, але у кожного є особливості:
- Онлайн-генератор. Наприклад, XML-Sitemaps або My Sitemap generator. Вам буде потрібно ввести URL вашого сайту, натиснути ENTER. Після програма згенерує карту, надасть вам файл для скачування. Вам залишиться лише зберегти його на комп’ютер і завантажити в кореневу папку. Мінус цього способу в тому, що якщо регулярно додаються нові розділи, вони не потраплять в файл, і він виявиться неактуальним.
- Плагін CMS. Після додавання нових сторінок модуль автоматично оновлює карту сайту і передає інформацію про це пошуковику. Для роботи буде потрібно встановити програму, наприклад, Google XML Sitemaps. Потім налаштувати карту сайту і зберегти потрібні параметри.
Останнім етапом буде додавання «сайтмапа» в особисті кабінети пошукових систем. Після індексування статус зміниться на «успішно». Якщо в процесі виникли якісь проблеми, ви зможете переглянути докладний звіт з даними про помилки.
Вимоги та рекомендації
Так як HTML-карту ми створюємо для користувачів, тут потрібно створити зрозумілу структуру і назви. При створенні XML-карти важливо враховувати вимоги пошукових систем. Для Яндекса вони виглядають так:
- розмір – не більше 10 мб;
- сторінок – до 50000;
- код – UTF-8;
- URL потрібно вказувати без GET-параметрів і ідентифікаторів сесій.
Вимоги Google схожі, тільки розмір файлу збільшений до 50 мб, а адреси URL повинні бути написані латинськими буквами. Якщо файл не вкладається в потрібний розмір, його можна стиснути за допомогою gzip. Для перекладу російських доменів можна використовувати конвертер Punycode.
Карта сайту – корисний, а іноді необхідний інструмент для швидкої індексації і юзабіліті. Створюйте її правильно, і ваш портал оцінять як користувачі, так і пошукові системи.